Blokfluitsonates van Telemann door Bosgraaf en Corti

Telemann_Bosgraaf CortiIedere blokfluitist, of het nu een amateur of professional is, kent verschillende sonates van Georg Ph. Telemann (1681-1767). Twee verzamelingen zijn bij uitstek bekend: Essercizi musicali (ca. 1720) en Der getreue Music-Meister. Minder bekend zijn de Neue Sonatinen.
Blokfluitist Erik Bosgraaf en klavecinist Francesco Corti kozen voor hun recente cd (zie afb.) uit elke bundel enkele sonates en vulden deze aan met een Sonate in f kl.t., die aan Telemann is toegeschreven en als manuscript wordt bewaard in de collectie van het Conservatorium in Brussel.

Het is een genot deze sonates, samen meer dan een uur muziek, te horen in een topuitvoering en in een mooie, ruimtelijke opname in de Kruiskerk in het Friese Bergum.
Bosgraaf en Corti zijn aan elkaar gewaagd.
Corti geeft mooi tegenspel, zoals in het Vivace uit de Sonatine in c kl.t. Begeleiden kun je het niet noemen, dat zou zijn spel geen recht doen. Dan weer anticipeert hij op het karakter dat eraan komt, zoals in het eerste deel uit de Sonate in F gr.t., dan weer maakt hij een prachtige, cadens-achtige overgang van een snel naar een langzaam deel.
Beide musici geven de sonates een zekere lading mee, die soms naar het romantische neigt. Onder meer door dramatische pauzes, vertragingen en versnellingen.

Bosgraaf paart een mooi, mild legato aan scherpe attaques, zoals in het Vivace uit de Sonate in f kl.t. Hij blaast lange lijnen en laat door de afwisseling van dat legato en ongebonden spel de structuur van de delen mooi naar voren komen. Ook uit de détails blijkt de aandacht voor de afwerking van zijn spel; op de slotnoot van een deel past hij vaak een hulpgreep toe, waardoor deze zachter en meer omfloerst klinkt. En zelfs dan nog voegt hij een terugnemen van de klanksterkte toe, wat een enorme adembeheersing vergt.

Twee kleine kritiekpunten: de enorme omspelingen waardoor je door de bomen een enkele keer het bos niet meer kunt zien en Ton Koopman voor de geest komt, en het stelselmatig octaveren van een noot tegen het eind van een snel deel. Dat mag geen maniertje worden.
Maar dat is het wat dat betreft dan ook, want deze cd zal ik regelmatig in de speler leggen.

Brilliant Classics 5 028421 952475

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.