Els van Swol: LinkedIn, twitter, agenda en links

Foto’s: Nori Rutgers-Dekker


Namens Protestantse Diaconie Amsterdam collecteer ik omdat:

ik in oktober 70 jaar hoop te worden. Ik heb alles wat mijn hartje begeert, terwijl talloze crises ervoor zorgen, dat dit voor veel mensen in ons rijke Nederland helaas niet geldt. Ik heb er daarom voor gekozen, om i.p.v. cadeaus, een donatie te vragen voor de Protestantse Diaconie Amsterdam. Ik wil je als lezer van deze blog bij voorbaat heel hartelijk voor een eventuele bijdrage bedanken!

https://armoedefonds.digicollect.nl/els-van-swol?shared_donation=true&utm_content=donatie&t=c0c5d7cc43deb04435b62c8d1aeb91b077eb5b04dedd3553168f4f4c5cd6eb92&utm_source=digicollect&utm_medium=twitter&utm_campaign=stichting-armoedefonds


Wil u meer over mijn werk weten? Kijk dan op mijn LinkedIn pagina: https://nl.linkedin.com/in/els-van-swol-00a29122
Daar staat ook een lijst van de boeken die ik tot nu toe heb geschreven.

Of lees dit interview op Literair Nederland (d.d. 11-1-2022): https://www.literairnederland.nl/een-fascinatie-voor-grensgangers/


Passie voor klassieke muziek?

Elke laatste woensdag van de maand is iedereen met interesse voor klassieke muziek van harte welkom bij de klassiek-verdiep-bijeenkomsten in het Huis van de Wijk Waterlandplein (Amsterdam).

Heeft u hart voor klassieke muziek kom dan op elke laatste woensdag van de maand, van 13.30 tot 14.30 uur naar het Huis van de Wijk, Waterlandplein 302, Amsterdam. U dient zich wel van tevoren op te geven bij Jan Weijenborg: https://www.huisvandewijknoord.nl/contact/waterlandplein/

Vanaf september 2022 gaan we ons buigen over de geschiedenis van diverse muziekgenres, zoals: het strijkkwartet, het lied en de opera.


Mijn recensies van literatuur, en (t/m 12 november 2018) om de week op maandag een column n.a.v. muziek en boeken, verschijnen/verschenen op: http://www.literairnederland.nl/?s=Els+van+Swol


Mijn recensies van en specials over beeldende kunst (m.n. tentoonstellingen, en een enkele keer een boek- of cd bespreking) verschijnen op: http://8weekly.nl/colofon/redacteur/ElsvanSwol/

Voor 8WEEKLY deed ik samen met Patricia Werner Leanse ook een experiment: een videorecensie, waarin beeld en tekst samengaan. De muziek is een bewerking die Rae Milford maakte van het begin van de Actus Tragicus van Joh. Seb. Bach: https://8weekly.nl/recensie/videorecensie-bomen-in-tweespraak/


Enkele recensies over muziek (m.n. concerten met klassieke muziek):

 

 

http://muziek-recensie.nl/index.php/component/search/?searchword=Els%20van%20Swol&searchphrase=all&Itemid=101


Sinds december 2017 draag ik regelmatig bij aan Kerk in Mokum, een uitgave van de Protestantse Kerk Amsterdam (PKA): https://www.protestantsamsterdam.nl/kerk-in-mokum/


Mijn favoriete muziekkeuze beschreef ik in de NVMB Nieuwsbrief van februari 2012: https://nvmb.files.wordpress.com/2014/02/nb_2012_1_februari.pdf


Zomaar een ‘nieuw mensenrecht’ dat ik bijdroeg op de vraag van Filosofie Magazine om met nieuwe mensenrechten te komen: https://www.filosofie.nl/nl/artikel/50420/reacties-van-onze-lezers-welke-mensenrechten-hebben-we-in-deze-tijd-nodig.html


Linkje naar een longread over ‘De verschillende gezichten van Hamlet’ (in: Locus, tijdschrift voor Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit): https://locus.ou.nl/locus-dossier-waanzin/de-verschillende-gezichten-van-hamlet-els-van-swol/ 


Link naar de database waarin ook mijn recensies/artikelen over muziek zijn opgenomen die ik schreef voor de Leeuwarder Courant (Delpher, de krantenbank van de Koninklijke Bibliotheek): https://www.delpher.nl/nl/


Voor de Stichting Thomas Open (http://www.thomasopen.nl, nu De Thomas) stelde ik a.i. in de Thomaskerk in Amsterdam drie kleine tentoonstellingen samen.

De eerste was o.d.t. Vertel het aan de bomen (2015) en bevatte werk van
* Suus Scheller: http://www.suusscheller.com/nl/portfolio/bomen/
* Teo Krijgsman: http://teokrijgsman-images.com/0,211,1

De tweede was begin 2016:
http://thomasopen.nl/index.php/agenda/evenement/29-expositie-tussen-de-woorden-begint-het-geheim
Met werk van Erni Kwast: http://ernikwast.nl
en Henk van Heerwaarden: http://henkvanheerwaarden.nl

De derde en laatste was van Yve du Bois (2016)
strijd of harmonie
Strijd of harmonie – Yve du Bois
De inleiding die ik tijdens de opening van deze expositie uitsprak, staat op deze blog: https://elsvanswol.nl/?p=2363


Evean de KimmeVanaf mei 2016 t/m februari 2020 verzorgde ik eens per maand een klassieke muziekclub in Evean de Kimme. Onderstaand een lijst met onderwerpen van muziek die in die periode is gedraaid en besproken:

  • Antonio VIvaldi: De vier jaargetijden
  • Frederic Chopin: Walsen
  • Franse chansons van de middeleeuwen tot nu
  • Noord-Duitse orgelmuziek van en voor J.S. Bach
  • Muziek en Venetië, van Monteverdi tot Mahler (naar aanleiding van FOMU 2016)
  • Peer Gynt (twee orkestsuites) van Ibsen/Grieg
  • Hoe een symfonie in elkaar zit a.d.h.v. de 104de symfonie van Joseph Haydn
  • Een kerstverhaal van Stefan Brijs gelezen en met de muziek gedraaid die daarin aan de orde komt: Mahler, Purcell en J.S. Bach
  • Walsen in Wenen – met Franz Schubert (piano) en Joh. Strauss Sr. (klein orkest)
  • De Sacre du printemps van Igor Stravinsky
  • Muziek van Georg Ph. Telemann (hoogtepunten uit zijn kamermuziek, orkestwerken en geestelijke composities)
  • Muziek van Tsjaikovski naar toneelstukken van William Shakespeare
  • De Kreutzersonate van Ludwig van Beethoven
  • La Bohème van Puccini
  • Jan Dismas Zelenka (een keuze uit zijn werk)
  • De familie Andriessen
  • De Negende symfonie van Sjostakovitsj
  • Het oratorium Joseph van Willem de Fesch (hoogtepunten)
  • Die Winterreise van Franz Schubert (selectie)
  • Mozart – 1791
  • Thelonious Monk
  • Barokmuziek uit de Nederlanden
  • Beethoven – rond 1800
  • Arvo Pärt (een keuze uit zijn werk)
  • Gustav Mahler – symfonische vocale muziek (hoogtepunten)
  • Elektra van Alphons Diepenbrock
  • Klezmermuziek
  • Georg Friedrich Händel (een keuze uit zijn werk)
  • De Derde symfonie van Carl Nielsen
  • Schubert, Buxtehude en Pergolesi (n.a.v. boek Thuis in muziek van Alicja Gescinska)
  • Het Vierde pianoconcert van Camille Saint-Saëns
  • Antonio Vivaldi (een keuze uit zijn werk)
  • Tango
  • De lichtvoetige Bach; Italiaanse invloeden op de muziek van Joh. Seb. Bach
  • De Vierde symfonie van Jean Sibelius in zijn context
  • Muziek van Bach, Bruckner en Beethoven n.a.v. het boek Hoe muziek mijn leven redde van James Rhodes
  • Eerste pianosonate van Frederic Voorn en zijn context (Messiaen, Prokofjev)